Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Followers

Tuesday, September 24, 2013

My Breastfeeding Story: Tuhan Tarik Rezeki Macam Macam Cara

Impian aku nak susukan afiq amsyar sampai umur dua tahun.
Alhamdullillah, aku tak pernah hadapi masalah susu kurang.
Walaupun kadang kadang jadual pam tak consistent tapi susu tetap ada.
Even masa awal awal masuk kerja aku tak kumpul stok dari awal pantang macam orang lain.
Yes! Dari segi tu rezeki aku memang murah.
Tapi mungkin tuhan nak uji aku atau mungkin  ada mana mana silap aku yang aku tak nampak.
Tuhan tarik nikmat menyusu dari aku.
Aku kuatkan hati untuk tak mengalah.
Mintak tuhan mudahkan jalan aku.
Tapi ternyata setakat 7bulan je rezeki aku menyusukan afiq amsyar secara penuh.
After that afiq dah on FM.

Mesti korang pelikkan. Susu ada tapi tak susukan.
Ceritanya bermula masa afiq nursing strike masa umur 3bulan lebih.
Dia rejected untuk direct feed.
But if tengah tido mamai sumbat cik N dia hisap lagi.
Tapi bila dia makin selesa ngan botol, dia dah start totally rejected DF.
Kalau tak silap masa tu dia umur 4bulan lebih or 5bulan camtu.
Aku siap nak merajuk ngan afiq bila dia macamtu.
Tapi pujuk hati jangan kecik hati ngan anak.
Ni saja dia nak uji aku.
So tiap malam bangun pam susu then masukkan dalam botol.

Everyday aku bekalkan dua bottle fresh bm, yang chill dua botol (pam sehari sebelum) and thawed milk (yang beku di cairkan) dua botol.
Lepas kes taknak df, afiq start buat perangai taknak minum susu yg dicairkan tu.
Dia just minum yg fresh milk ngan yang sehari sebelum punya susu je.
Jadi aku memang pam hari ni untuk guna esok.
Alhamdullillah memang aku takde masalah untuk memenuhi demand afiq.
Tapi kusangka panas hingga ke petang rupanya hujan di tengah hari.
Masa umur dia 6bulan, dia start rejected susu yg dah masuk dalam peti.
Hanya yang fresh sahaja dia nak.
Kalau dia minum pon just minum utk hilang dahaga.
Dah la blom start makan.
Babysitter dah kesian dia tak minum.
Pastu asyik nangis.
Minta campur ngan FM.
Tapi time tu aku still keraskan hati taknak bagi FM.
Tetap bawak BM je ke rumah dia.
Dia memang ada bersungut cakap afiq asyik nangis lapar kesian dia.
Tapi aku pekakkan telinga.
Kejamkan aku sebab nak mencapai misi aku.
Kat rumah aku paksa juga afiq minum yang chilled.
Bila dia nak susu aku bagi je yang chilled.
Sebab nak ajar bg dia ok balik.
Memang tak pernah habis la.
Kalau yang fresh  dia akan habiskan.
Tapi macamana aku nak bagi yang fresh je.
Nak taknak mmg tetap kena minum yg chilled.
Lepas story ngan en suami, dia mmg ikut je mana aku nak.
Aku yang decide.
Last sebab kesian ngan afiq ngan BS, aku pon beli la FM.
Time ni dia 6bulan lebih.
kira siang kat BS pagi dua botol yang fresh aku bekalkan. Then bila dah habis minum FM.
Tapi bila dah kenal FM, slowly dia tolak BM.

Memang aku merajuk gak ngan afiq cakap sampai hati afiq buat mama macam ni.
Mama punya la semangat nak susukan afiq tapi afiq tak bagi kerja sama.
Tapi bila fikirkan balik, bodohnya nak salahkan anak kecik yang tak tahu apa apa.
Macam aku lupa pada qada dan qadar Allah.
Bila fikir balik ni cara cara allah tarik one of rezeki yang dia bagi pada aku.
Mungkin balasan untuk aku atas kesilapan aku.
Dia tak redha dengan  apa yang aku buat.
Balasan untuk aku yang Terlupa untuk bersyukur pada Dia.
Mungkin ada selama aku ada ilmu tentang breastfeeding then aku teriak n takbur.
Dia tak tarik dengan mengurangkan susu yang mengalir keluar dari tubuh badan aku, tapi tarik dengan cara lain.

Aku memang sedih.
Mungkin kalau ada yang baca salahkan aku sebab surrender awal.
It's ok.
I'm trying to do everything yang orang ajar if baby rejected utk directfeed.
Tapi tak berjaya.
Sebagai ibu for sure I want the best for my child.
And I know susu ibu is the best milk ever.
Aku memang support penyususan susu ibu.
Tapi aku tak berjaya.
So what should I do?
Merintih meratap menyalahkan takdir tuhan hanya sebab aku tak berjaya macam orang lain.
I will never do that.
Life must go on.
And aku still share apa yang aku tahu tentang susu ibu.
Tak bermakna kau tak berjaya kau tak leh sebar ilmu.
Cuma nasihat aku satu je, kalau kita ada banyak susu jangan kata orang yang kurang susu tak berusaha.
Mungkin usaha dia lebih dari apa yang kita usaha tu.
Tapi jalan dia lebih sukar dari dia.
Kalau kita ada ilmu dan berjaya jangan kita riak atau bangga diri.
Kalau tuhan nak tarik anytime dia boleh tarik.
Apa apa pon, untuk yang sedang menyusukan, semoga anda berjaya dengan misi anda.
Usaha selagi mampu. Tawakal dan doa pada yang Esa. Seterusnya redha dengan segala ketentuan.
Me? I will try for the next one.
Pray for me.

4 comments:

MOMMYLIN said...

lin pun tkut gak klu arris xmau df... sekrang ni susu kurang... tp blum lg bg FM. sbb arris kecik lg.. uhuhuh

Akma said...

Insyaallah lin...doa banyak- banyak semoga dipermudahkan jalan...
keep on positive...
yang penting kita usaha...

Mimie_Zatun said...

alhamdulillah..
yang penting afiq full BF until 6 month..
jgn sedih2..
semoga anak2 kita membesar dengan sihat
(^__^)

Emme Amalina said...

Sbr ye dear...kisah kita sama..
Susu banyak tp anak totally reject ebm. Nak tak nak terpaksa bg fm...
Hati tak rela tapi takkan nak biar anak kebulur kan?
Malam lepas blk keje je eusoff df. tu pun seboleh2nya nak bg fm seminimum mungkin.blk keje cepat2 df..
Takpe.. Allah tau niat kite. Mudah2an nanti anak2 kite tetap membesar dgn sihat.Insyaallah..
Be positive. Jgn fikir2 sgt. Mmg akan ada yg mengutuk sbb kita bg anak fm tp susah sng kite ni kite je yg tau...kan?? :)