Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Followers

Monday, April 15, 2013

Afiq Amsyar Nursing Strike


Petang semalam a bit stress coz Afiq Amsyar buat perangai taknak DF. Dia punya meraung ngan geleng kepala kanan kiri taknak hisap nenen macam sakit-sakit je. Tapi time tido, alhamdullillah dia hisap jugak walaupun muka time menghisap macam tertelan biji getah. Stress sungguh hamba. Pagi ni, mula-mula dia reject juga, tapi aku angkat dia, peluk dia dalam posisi nursing, then alas bantal kat bawah dia. Cik N aku halakan ke tepi pipi dia. Lama-lama dia palingkan muka dia and start licking with his tongue. Dekat setengah jam gak aku biarkan, then akhirnya dia hisap juga. Happy sikit hati. Tapi risau plak skang sebab bila duk ngan BBsitter dia minum ngan bottle. So aku risau dia buat balik macam semalam.

Dah la papa dia takde kat umah dua hari, sabtu ahad dia buat perangai menangis di petang hari. Nasib la neneknya ada kat umah. Boleh la baca-baca apa yang patut. Kalau mama sorang. Harus menggelabah la tak tahu nak buat apa. Maybe dia rindu papa dia kot. Or dia serabut or campur dua2. Sabtu tu kakak aku sefamily dtg. Kakak aku tu dia kata dia banyak benda mistik. Dia kata. Aku tak tahu betul ke tak. Dia datang je. petang tu terus Afiq melalak. Hahaha. Jahat je aku. xde la. Maybe Afiq terkejut. Sebab kat umah K.Yah (BBsitter) buaian terjatuh tepi dia. memang dia menangis terkejut k.yah cakap. Balik umah kak iqah  plak over sb orang ramai kat umah dia. Pergi cubit Afiq kat dada time tido. Then bagi kaki. Terkejut lagi kawan tu. tu yang jadi macam tu.  Lepas nenek dia bacakan ayat quran tertido dalam pelukan nenek dia.

Ahad plak gi umah kakak aku kat Gombak. Kat umah tu memang lagi tahap hard core punya bising. Sampai-sampai ok la dia tido dalam bilik. Dah ke petang semua bantai berkumpul dalam bilik tu. Dia dah la mengantuk, nak hisap susu, lepas tu orang tu panggil, orang ni bising, dia nak isap susu pon tak tenang. Stress terus tolak taknak DF. Sampai la balik umah pon merajuk ngan mama taknak DF. Menangis-nangis lagi semalam. Nenek dah baca-baca, still nangis. Nenek dia bagi aku pegang sebab nak semayang maghrib, nenek dia sapukan air wuduk ke muka dia. slow sikit nangis. Aku peluk, tepuk-tepuk, last-last tertido.

Sedih hati ni bila Afiq taknak DF. Tapi cuba buang jauh-jauh rasa negative tu. Aku akan make sure issue Nursing Strike ni takkan berlarutan and  jadikan isu ni sebagai alasan untuk tidak teruskan BF Afiq Amsyar. Banyak sebab kenapa boleh berlaku nursing strike ni. Kalau nak tahu nanti la aku listkan erk kat entry lain. Malas plak nak copy paste kat sini. Tapi macam kes Afiq Amsyar, stress dengan keadaan sekelililng pon antara factor berlaku Nursing strike ni. Cara nak mengatasinya? Aku pon tak pasti. Tapi seperti yang diceritakan diatas, nampaknya sedikit berjaya. Tapi tips paling penting, kesabaran ibu menangani anak yang Nursing strike perlu tinggi. Tips kedua: cuba menyusu di tempat yang sunyi. Kosentrasi anak tidak akan terganggu. Tips ketiga: perbanyakkan skin to skin dengan anak anda supaya dia kembali boleh detect bau ibu nya.  Next time aku sharekan lg pasal Nursing strike ni ye. Arini macam malas plak nak menaip. Sambung di next entry.

1 comment:

Mimie_Zatun said...

Batrisyia masa umur 8 bulan taknak df. Tpi salah ak jgk coz selalu outstation tinggl die.. (T_T)