Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Followers

Friday, July 5, 2013

Aku Ada Satu Hobi: Membaca

Aku ni ada hobi baca kisah-kisah seram atau senang cakap citer hantu. Just baca okey. Kalau tengok movie ke gambar ke memang aku takut. Aku akan elakkan untuk tengok walaupun just iklan kat tv. Penakut tahap hampagas tapi tetap ada hati nak baca story seram and mistik. Aku suka baca kisah mistik ni kat forum. Untuk mengelakkan aku termimpi-mimpi tertengok gambar yang ntah apa-apa, aku akan scroll down dulu laju-laju. Kalau kat page tu x de gambar pape, aku boleh baca dengan aman. If ada, aku akan make sure bila dekat dengan gambar tu, aku cepat-cepat pejam mata and scroll down laju-laju. Gigihkan aku. Takut tapi tekad. Gitu.

Sepanjang aku hidup 28tahun (dah tua rupanya aku.kui3. baru sedar.) tak pernah lagi hijab aku terbuka and aku doa pada tuhan jangan dibukakan hijab aku langsung untuk nampak makhluk tuhan dialam ghaib tu. Aku tau memang aku tak mampu nak menghadapi kemungkinan tu semua. 

Tapi aku ada satu story yang sampai skang aku still tertanya-tanya bunyi apa yang aku dengar. Kisah ni berlaku satu malam kat asrama Gama Sekolah Menengah Teknik Terengganu (SMTT). Time tu aku form 5. Bilik aku depan tangga and tangga tu ada grill yang akan dikunci tiap-tiap malam after kul 11 kot kalau tak silap. ke kul 12. Dan yang pegang kunci grill itu adalah aku. so memang tiap-tiap malam aku memang kena pastikan grill tu berkunci.

Aku tak pasti time tu pukul berapa,tapi dalam 2lebih or 3lebih camtu. Memang time aku terjaga tu sunyi je, tandanya semua pon dah dibuai mimpi indah. (indah ke?) Tiba-tiba aku dengar macam orang buka pintu grill and berlari dekat koridor level dorm aku. Banyangkan tengah sunyi-sunyi tetiba kau dengar bunyi orang berlari-lari. Macam main kejar-kejar happy sangat. Jantung aku time tu dup dap dup dap laju giler. Dalam kepala otak ni, sape la yang tak tidur lagi ni. baru balik study ke apa. tetiba aku teringat yang aku dah checked grill sebelum lampu dorm semua ditutup. Memang dah kunci. Nak nangis weh time tu. nak try pejam mata buat-buat tidur. Memang tak dapat la. tetiba aku dengar bunyi pergerakan kat katil atas aku. Terus aku panggil adik dorm aku tu. Gamble je ni.  “Dikna tak leh tidur ke?” then dia jawab xleh. Aku pon terus ajak dia tido ngan aku. bersempit la kami di atas katil tu. tapi xpe, yang penting hilang takut aku. Pagi tu aku tanya adik na dia ada dengar apa-apa bunyi tak sebelum aku ajak dia tido ngan aku. dia pon dengar weh. Itu yg dia terus setuju menyempit kat katil ngan aku tu. sebab dia pon takut. And sampai skang aku tak tahu bunyi apakah itu. Dan aku pon malas nak pikir banyak. Ignorekan and menjalani kehidupan aku seperti biasa di SMTT.

Itula satu-satunya misteri yang pernah jadi dalam hidup aku. Tapi kalau adik beradik aku yang lain banyak gak story diorang. Macam akak aku skang, kurang sihat. Katanya tengah berubat ngan sorang ustaz. Dia cerita kat aku, ustaz yang sebelum-sebelum ni dia jumpa cakap ada saka yang suka kat dia. Tapi rasanya saka tu bukan saka keluarga la. Maybe saka tak bertuan yang tersuka kat dia. Tapi yang tak tahan sempat lagi poyo-poyo cakap, diakan baik sebab tu benda tu suka kat dia. Aik! Dah macam hepi plak ada benda-benda camni suka kat dia. OK la. dia kuat leh terima benda-benda camni. Tapi aku xnak. Sebab aku tau aku tak kuat mana. Lagipon sebelum-sebelum ni ada gak cerita-cerita yang tak best jadi kat dia. Tapi aku malas nak amik pot sangat. Dia cerita kat kak lang ngan mie aku la. aku memang tak tahu sangat.

Abg aku plak ada gak cerita tersendiri. Masa dia kecik-kecik (x sure umur berapa), dia dengar orang ketuk pintu rumah. Dah la time tu heboh cerita pasal sorang sultanah yang mangkat dari negeri tuttt ngah cari sedara mara ngan pergi kerumah-rumah. Yang aku tertanya tu, kita ni ada related ke ngan sultanah tu yang dia nak ketuk pintu rumah kita. Xde kan? So kejadah hape ko nak takut lebih. Tapi abg aku sampai sekarang xleh tengok gambar  sultanah tu. dia pergi ke muzium diraja negeri tu. dia kata gambar sultanah tu macam hidup. Memang time tu meremang semua bulu roma dia. Jawapan aku, wallahualam. Aku pon tak pasti. Tapi biasa la muzium-muzium ni kan macam keras sikit. Sebab tu aku takut nak gi muzium. Laki aku lama dah nak ajak aku gi Muzium negara. Tapi aku bagi alasan ada anak kecik tak sesuaiiiiiii okey.

Lagi satu abg aku yang sama juga cerita kisah dia on the way nak balik KL ikut jerangau jabor. Dia ni memang jenis suka balik pagi-pagi hari. Kalau tak kul 1 ke atas, xdenya dia nak gerak balik. dulu aku pernah gak balik ngan dia kul 1 2 pagi. dah la aku yang kena drive dulu bagi dia tidur. Memang aku pandang depan je la. focus. Time dia kena kacau tu dia balik sorang-sorang. Dia kat area Cheneh time tu, kat situ memang network coverage memang kejap ada kejap xde la. lagipon kanan kiri sawit je. Ngah drive, dia pandang cermin pandang belakang. Hambikko ada benda putih rambut panjang ngah kejar kereta dia. memang dia terkejut gila siap tertekan pedal minyak lagi. Nasib jalan time tu lurus. Kalau tak memang terbabas la. Time dia cerita tu nampak dia tetap ada rasa takut. Serius dia dah nak menangis (padahal dah nangis tapi xnak mengaku la tu. takut ilang macho.hahaha), nak kol GF dia (skg dah wife dia) xpat sebab xde coverage. nasib benda tu tak buat jahat lagi. Just main kejar dari jauh je then hilang.


Memang kalau aku kena cam abg aku tu tak tahu la jadi apa. SEbab tu bila bawak kete malam, cermin pandang belakang memang aku angkat keatas. Alasan nak elak silau. Padahal takut. Huhuhu. Cermin sisi pon kalau boleh nak elak tengok. Takut weh.  Tapi tu la, dalam penakut aku tetap nak juga layan citer seram meram ni. SEbab taknak takut sorang-sorang, tu yang aku tulis cerita ni nak bagi korang takut sama. Hahaha. Tapi kalau korang rasa tak seram jangan la gelakkan aku plak. Sebab aku bukan pandai pon bercerita nak bagi effect seram semua tu. K la stop sini dulu. Kalau ada masa aku story lagi cerita-cerita dari kakak-kakak ngan abang-abang aku k. See you next entry ye. Bye-bye.

No comments: