Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Followers

Monday, March 18, 2013

My Breastfeeding Story #3


Assalamualaikum.

Harini aku nak mencoret kisah My Breastfeeding Story #3. Diharap sesiapa yang membaca kisah aku ni tak menganggap aku menunjuk atau poyo. Tujuan aku mencoretkan kisah aku ni sebab aku nak jadikan kenangan untuk aku kenang dikemudian hari dan juga untuk berkongsi ilmu yang aku dapat walaupun tak seberapa. Dan dari penulisan ni juga memberikan aku semangat untuk terus menyusukan Afiq Amsyar sekurang-kurangnya 6bulan.

PANIK

Selepas aku dah jumpa BBsitter untuk Afiq Amsyar, aku niat nak antar Afiq Amsyar sehari dua untuk tengok macamana. Aku bagitahu K.Yah, maybe hari khamis  and Jumaat aku nak hantar Afiq ke rumah dia. Kiranya dari hari bagitahu K.Yah hingga hari nak hantar, aku ada 3hari nak prepare EBM untuk bekalan Afiq Amsyar. Tapi dalam peti ais time tu kalau tak silap adalah dalam 3 botol frozen EBM. Yang chilled memang xde langsung. Aku dah kelam kabut pam susu. Tapi susu macam taknak keluar. Skali pam kalau dapat 1oz tu dah syukur sangat. Sebelum ni aku tak keep stok banyak sebab aku takde tempat nak simpan. Peti sejuk yang aku beli tahun 2008 (second hand) memang limit sangat spacenya. Lama bincang ngan en suami pasal nak beli peti baru. Kiranya beli peti baru ni sebagai investment untuk meneruskan penyusuan susu ibu secara exclusive. Tapi bila dah beli, susu plak tak mau keluar bila di pam. Tapi sesi DF tetap diteruskan seperti biasa. Dalam entry  sebelum INI, aku ada bagitahu aku ada pam susu tapi lebih kepada nak ajar Afiq Amsyar guna botol. Kiranya yang frozen dalam peti lama alih ke peti baru tu, baki yang aku pump time nak ajar Afiq botol la.

Aku memang stress sebab memang susu nak bawak umah K.Yah memang tak cukup. Last-last, tak jadi hantar hari khamis tu. Hantar Jumaat je sebab bekalan susu cukup untuk sehari antar je. Tapi before tu, aku start buka FB, masuk group Kumpulan Ibu Menyusukan (KIM) untuk blaja cara marmet and macamana nak bagi susu keluar. Rupanya cara marmet aku salah selama ni. patutla susu tak mau keluar. Breastpump (BP) pureen pon tak banyak membantu. Menyakitkan Cik B aku lagi adalah. Sebab aku force untuk bagi susu keluar. Then dari pembacaan kat sana, aku troubleshoot apa masalah aku takleh pam susu banyak.

Sini aku share kat korang kenapa aku pam susu dapat sikit sangat:

  1.  Aku pam selepas DF Afiq Amsyar. Sebelum tu, aku just pam susu untuk ajar AFiq Amsyar guna bottle. So lepas pam terus feed dia. lepas tu dalam dua minggu aku tak pam langsung  just DF. (masalah peti) So supply susu just cukup untuk demand Afiq Amsyar. Jadi kalau pam lepas DF, susu yang aku dapat memang sisa-sisa yang tinggal untuk kosongkan Cik B je. 
  2.  Dah la time tu aku konon-konon nak dietkan. Takmau makan nasi la konon. Hahaha. Lepas tu, dah la diet tak makan nasi, skali air pon aku kurang minum. Dah tu mana tenaga ngan source untuk hasilkan susu. Lepas tu merasa la kau stress pump susu tak mau keluar. Lepas dapat ilmu, terus aku makan nasi. Tapi betul, bila aku tak makan nasi, berat maintain duk kat situ je. (aku pon tak tahu kenapa) skang bila aku tak skip nasi, pagi-pagi timbang (psyco kan aku takut gemuk) mesti kurang 100g. walaupun turun just 100g sehari kalau kumpul-kumpul seminggu dah 700g.
  3.  BP yang aku guna tak sesuai. Aku pernah baca satu artikel yang mengatakan “pam yang baik ialah pam yang tak menyakitkan.” Bila sakit, kita akan stress. Bila stress, susu nak kuar pon malu-malu. Jadi setelah difikirkan, kena invest untuk beli pam baru yang lebih ok. Ingat nak ngepow en suami, tapi bila fikir balik aku ni kalau benda orang bagi ni takut semangat kelaut. Bila beli ngan duit sendiri, semangat dia lain sikit, sebab fikir duit yang kau dah keluarkan sebelum ni. Kalau tak guna, rugi la duit akukan. So invest la beli pam baru. (nnt aku buat review tentang pam yang aku beli k)
  4. Aku tak buat langsung apa-apa teknik penyusuan yang boleh meningkatkan demand susu badan aku. Ini adalah kunci utama aku takdapat keep stok.  Patut yang ni kena letak point pertama.

JUMPA JALAN PENYELESAIAN

Untuk pengetahuan korang semua, aku beli BP adalah hari Jumaat. Hari yang sama aku antar Afiq AMsyar kat rumah K.Yah. Sebenarnya aku dah beli pam ni online pada hari khamis. Tapi malam khamis pon xde feedback dari diorang. Aku email diorang tanya status pembayaran yang aku dah buat and aku cakap aku nak pergi collect sendiri kat tempat diorang. Aku memang dah sangat desperate time tu.  Gila tak desperate. Stok yang aku ada pon aku dah hantar kat umah K.Yah. Kalau aku tak bertindak segera, macamana aku nak sediakan bekalan sepanjang Afiq Amsyar rumah bbsitter.  Dengan berbekalkan google map yang tiba-tiba tak tunjuk mana aku berada time tu, aku drive sendiri ke Rawang. First time ni aku sampai Rawang drive sendiri. Ngan hubby pon baru sekali pergi sana. Alhamdullillah, tuhan permudahkan perjalanan aku. Aku hampir terlepas kedai tu, tapi kuasa tuhan, tengah nak pusing roundabout aku terpandang signboard kedai Littlekidz. Masuk lorong ke kedai tu, ada plak kete nak keluar parking. Rasa macam nak nangis sangat time tu. Sangat dipermudahkan walaupun aku tak pernah sampai kat situ, and aku pergi sorang-sorang tanpa teman. Dah settle urusan pam. Sekarang aku kena usaha untuk memenuhi permintaan Afiq Amsyar sepanjang hari di rumah BBsitter.

Balik dari Rawang, terus sterilize kan semua equipment. Cik B dah bengkak sebab tak directfeed Afiq Amsyar  dari jam 9pagi. Aku sampai rumah dah pukul 3. Siap pasang semua, terus aku pump. Dapatla 6oz. Aku dah asing siap-siap 2bottle x 3oz. Hari sabtu tak dapat nak pam untuk stok sebab banyak sangat program. Just direct feed je. So aku just ada 2hari je lagi sebelum masuk keje, Ahad n isnin untuk make sure susu untuk Afiq cukup atleast seharian kat rumah BBsitter. Ahad dan isnin tu, dengan penuh kesungguhan, aku start buat tandem pumping. Afiq Amsyar df sebelah, aku pump sebelah. Every dua jam aku pump, even Afiq taknak menyusu. Malam pon bangun untuk pam. Dan akhirnya susu untuk Afiq Amsyar cukup untuk atleast 2hari. Sekarang aku akan makesure aku akan pam susu atleast 4 sesi di siang hari. Pagi sebelum pergi keje  sambil DF Afiq Amsyar, dapatla dalam 4- 5oz. 3oz untuk bekalan fresh milk Afiq Amsyar ke umah BBsitter. Selebihnya simpan dalam fridge.  Kul 10 @ 11(tengok mana sempat) , kul 1 @2 and balik keje kul 5@ 6 (yang ni pon kadang sambil DF Afiq). Sekarang aku memerlukan zat rajin untuk bangun pam dimalam hari. So far, dah dua hari aku bangun kul 3 untuk pam. Lepas tu takleh tido terus. Kul 5 baru tido. Dah tu merasa la bangun lambat. Harini mengelabah sebab lambat bangun. Nasibla 10minit je lambat masuk keje.

Kiranya sekarang aku masih terkedek-kedek untuk tambah stok frozen EBM aku. Tapi aku tetap akan cuba. Tapi chilled EBM aku insyaallah cukup untuk Afiq Amsyar dua hari kat umah BBsitter. Then sikit-sikit aku turunkan EBM ke freezer. Naikkan satu frozen, turunkan dua chilled. So dapat topup slow2. Aku naikkan yang frozen sebab nak ajar juga Afiq Amsyar ngan frozen EBM. Kalau dia tolak kan dah jadi pembaziran. Hopefully aku dapat supply susu untuk Afiq Amsyar selama yang mungkin. Seronok tengok Afiq Amsyar yang makin tembam al-debab. Kalau ikut aku nak je suapkan Afiqah skali ngan SI. Tapi mcm tak je. Kadang dia minum gak susu yang panaskan untuk Afiq time kat rumah. Sebab Afiq kalau mama depan muka memang dia main-main je ngan putting botol tu. Dari membazir, Kak Iqah la yang habiskan. Sedap dia cakap. Hehehe.

Panjang lebar sangat dah cerita aku ni. Baik aku stop dulu. Next aku akan review BP yang aku beli. (BP aku bukan jenama yang biasa orang pakai. So memang payah la nak dapat review pasal BP ni kat internet) Aku memang suka melawan arus, and amik risiko guna benda yang orang jarang pakai. Tapi jarang orang pakai tak semestinya tak ok kan. Cuma kau terpaksa take a risk la if memang tak OK kan. See you semua dalam next entry ok. Taadaa. 

No comments: