Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Followers

Tuesday, March 12, 2013

My Breasfeeding Story #2

Assalamualaikum.

Akhirnya berjaya gak buka page new post. Bukan main susah nak update entry baru. tak tahu la pesal internet last 2 weeks. lembs semacam. start semalam baru back to normal. Hopefully idak la lembap lagi lepas ni. tapi x kisah sangat la. sebab selasa depan dah start keje. leh mengonlinekan diri kat office je. hehehe. pekerja yang hampehkan  baik sangat. lom apa-apa dah pk nak mengular and menyalahgunakan facilities kat office.

citer ni ditaip minggu lepas. tapi terperap dalam draft. Sebab boss dah kuar, so boleh la saya amik masa update blog sikit. FYI, today my first day keje lepas dua bulan cuti. Banyak keje menunggu? Op coz la.tapi tak tahu nak start dari mana. tapi harus kena pandai berlakon. sebelum boss masuk, kita kumpul dulu soalan and apa-apa yang kita nak dari dia. baru dia tengok kita pekerja yang dedikasi. walaupun...hahaha.

Lets start the story. Lepas je habis 44hari pantang, terus xcited nak kuar berjalan. kalau dah memang kaki jalan En. suami memang semangat la nak bawak kitorang kuar sb dah lama kuar sorang or berdua je ngan kak iqah. Lagipon en. suami janji nak belikan present for me sempena my 28th besday. Walaupun dah lama sangat tapi hadiah tetap kena claimed. Lagipon hadiah yang aku nak tu kena pergi pilih sendiri. nanti tak berkenan ngan size x ngam, rugi la plak.

So weekend lepas pantang tu, untuk pertama kali nak kuar pergi Alamanda. Sebab first timer nak bawak Afiq Amsyar kuar jalan2, aku dah get ready stok EBM dalam cooler bag. Tujuan bawak EBM adalah kerana aku tak ready nak NIP and memang tak tahu samaada Alamanda ni ada tak nursing room.Tapi ape ke blur tak blur nya aku. Bawak stok EBM tapi aku bawak sebotol je susu yang Afiq Amsyar ngah duk hisap. Tak bawak back up striker langsung.

Mula-mula Afiq Amsyar ok la duk dalam stroller. kejap tido, kejap jaga tapi tak nangis. Tapi bila habis je susu, dia dah resah gelisah. Maybe dia rasa pelik so dia tak selesa. check diapers dia macam dah penuh. Nak salin kat mana erk? Tadi masa pusing-pusing nampak macam ada sign gambar baby. So cakap kat en suami nak gi tukar diapers Afiq Amsyar. Dia taknak ikut. dia bawak Afiqah kat tepi Al-ikhsan.

OK! Baru ku tahu Alamanda ada nursing room. Tapi itu satu je la. and limited sangat tempatnya. Sampai kat sana, terus tukar diapers Afiq Amsyar. Tengah duk tukar tu adalah sepasang suami isteri masuk nak tukar diapers baby dia. Untuk orang yang just nak tukar diapers anak, maybe no problem la kalau ada lelaki masuk. Tapi kalau aku nak susukan baby, sure akan rasa tak selesa even aku duduk dalam bilik tertutup. Rasa unsecure. Tapi tak menjadi kesalahan pon lelaki tu masuk dalam bilik tu, sebab xde pon tulis lelaki adalah dilarang masuk.

Lepas dah tukar diapers, tengok mulut Afiq Amsyar macam mulut burung. Takleh jadi ni. aku kena rasuah suapkan susu kat Afiq dulu ni. Tapi macam ku katakan tadi. Aku memang tak ready untuk NIP so aku tak bawak apa-apa yang boleh cover. so kena la tunggu bilik kosong. Nak suapkan terus kat changing area tu tak sesuai la plak. sebab anytime ada lelaki yang akan melalui kawasan tu. Around 5-10 minutes macamtu, baru leh masuk bilik untuk nursing. Tapi seriously aku cakap, aku just boleh duduk dalam tu untuk 5 minit kot. Ya ampun, panas gila tempat tu. berpeluh-peluh aku ngan Afiq Amsyar. Kesian AFiq, tak sempat kenyang aku dah tarik and bawak dia keluar. Cepat-cepat jalan cari papa n kak iqah, then terus ajak blah.

Kiranya pengalaman pertama keluar bawak anak yang fully breastfeed untuk aku agak kelam kabut sebab tak cukup persedian. First, aku should be dah get ready ngan nursing cover or atleast pashmina even untuk guna kat bilik khas. Ini penting sekiranya nursing room penuh and kena feed baby kat changing area. (aku mmg lom confident nak NIP) Second, aku patut bawak turun semua EBM yang aku bawak in case jadi benda-benda di atas. so boleh feed kan je baby ngan bottle.

Aku malas la nak komen tentang facility untuk ibu-ibu yang menyusukan ni. Sebab aku baru sekali gunakan. Rasa macam tak layak je. Tapi tetap gak nak cakap camni. sepatutnya, nursing room kena la ada pengudaraan yang baik. Sebab nak menyusukan ni kena la tenang, takleh stress2. And aku bukan la nak jadikan Baby room ni kawasan larangan bagi lelaki, sebab ada ibu-ibu yang memerlukan suami untuk handle anak-anak time nak tukar diapers anak.(Lainla tempat tu just tempat tukar diapers. Bezakan ye.) Tapi kalau boleh lelaki perlu ada rasa malu nak masuk and suh je bini masuk sendiri. Cakap kat bini, kalau U tengah breastfeed anak tiba-tiba ada laki orang masuk, apa U rasa?

Lepasni, aku nak shopping Nursing cover yang cun-cun. so tak yah la banyak nak mengangkut bag bawak EBM la, air panas semua. Cerewet la. Nak try NIP jugak la. Sebab time laki aku tunggu aku kat Alamanda tu, ada sorang akak tu tengah susukan anak dia dalam Nursing cover. Kalau ko tak tahu pasal NIP mesti tak perasan pon yang dia ngah susukan anak dia. Kagum, kagum. Baiklah, next time kita story lagi pengalaman breastfeed kan anak.

P/s: Semalam genap dua bulan susukan AFiq Amsyar. Doakan aku berjaya susukan Afiq Amsyar sampai dua tahun ye. .

5 comments:

azzpinky said...

hehehee...gud sharing Ma...keep it up!

cik chinta said...

amin

~ said...

Org pun mmg sgt la kekok masa mula2 nk NIP sbb bfre nie abg EP,,but now alhamdulillah oke.. klu pki bju nursing lg la sgt okey n selesa..mcm masa abg dlu klu nk keluar,, siap2 pam dlu dlm kereta before masuk ke mall or berjalan,,susu yg d pam akan tahan sementara kita jln2 tue.. so x perlu bwk ebm..
chayok!!

~ said...

Org masa mula2 pn kekok..tp now alhamdulillah da yakin.. + dgn baju nursing sgt2 membantu.. masa abg dlu,, org EP,, so kalo nk kua,, org akan pam dlu dlm kereta sebelum masuk ke mall or jln2,,then susu tue akan tahan 4 jam sementara kita jln2 dlm mall tue.. so x perlu bwk ebm..
sgt2 setuju nursing room alamanda sgt x best dan sgt panas..

Akma said...

Thanks for support and doa.

Myra: tu yang perlukan pam manual or operate guna bateri. thanks myra sb share pengalaman n tips. akan dipraktikkan nnt. nak wat macamana, first time padahal anak dah dua. hehehe