Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Followers

Wednesday, March 20, 2013

My Breastfeeding Story #4: Mitos Mengenai Susu Ibu

Assalamualaikum.

Harini aku nak share sikit berkaitan dengan susu ibu (SI). Before this aku pon percaya dengan kebanyakan mitos mengenai SI. Disebabkan mitos-mitos inilah menjadikan kebanyakan dari kita gagal untuk menyusukan anak kita secara penuh/ exclusive. Jom baca.

Mitos mengenai susu ibu

Susu kering
::: Hanya satu peratus wanita tidak boleh menyusukan bayi mereka. Selebihnya kerana tidak bersungguh-sungguh.


- Bak kata pepatah, kalau hendak seribu daya, kalau taknak satu dalih pon dah cukup. tak yah banyak-banyak. Sebab tulah pentingnya memahami konsep asas penyusuan. Jangan bila cuba sekali tapi susu tak keluar terus give up. Direct feed sebanyak yang mungkin dan kalau tak dapat DF, sila la pam. Ini adalah untuk meningkatkan demand. kalau takde demand xderla supply. konsep berniaga pon macam tu kan? Untuk ibu-ibu yang baru nak berkecimpung dengan dunia breastfeed macam saya, jangan mudah putus asa sebab nak buat benda baik memang banyak cabaran. Macamana nak patahkan semua cabaran tu ialah dengan cari ilmu sebanyak yang mungkin dan jangan mudah menyerah kalah.  

Luka
::: Biasa apabila menyusukan bayi. Cara menyusu, kedudukan bayi yang tidak betul menyebabkan boleh berlaku kecederaan.


- Ini pon berkaitan dengan ilmu jugak. kalau kita tak tahu, kita kena bertanya. Nak bertanya kena la dari orang yang tahu. Macam aku, masa bersalinkan anak pertama, lepas nurse dah bersihkan baby dia akan suh kita skin to skin dengan baby. time ni wa cakap lu, rasa sayu sangat hati. then diorang suh kita feedkan bb dengan SI. Diorang siap tanya, pandai tak macamana nak bagi baby susu. Kalau tak tahu macamana meh saya ajarkan. And the day after deliver, siap dapat taklimat free berkaitan penyusuan susu ibu and cara feed baby yang betul. Tapi ni cara bersalin kat Government Hospital la. Kalau swasta, aku tak pasti. Lagipon sekarang banyak bengkel-bengkel berkaitan dibuat untuk bakal-bakal parents. so atas nak taknak je la. Kalau still takleh selesai juga, boleh pergi jumpa pakar laktasi.

Penyebab sakit kuning
::: Susu ibu bukan penyebab sakit kuning, sebaliknya akibat hati yang belum berfungsi sepenuhnya.


- Ibu-ibu yang anaknya jaundice teruskan la bagi susu ibu. sebab bila baby kerap menyusu,pasti baby akan kerap poo poo and shi shi. 

Berhenti menyusu bila bayi muntah-muntah
::: Sebaliknya ia adalah ubat terbaik bagi jangkitan usus bayi yang menyusu badan.

Berhenti menyusukan bayi sekiranya ibu mengambil ubat
::: Satu jumlah yang sangat kecil kebanyakan ubat-ubatan muncul dalam air susu ibu. Beritahu doktor mengenai anda menyusu badan, maka doktor akan berikan ubat yang sesuai untuk ibu menyusu.

Makan banyak untuk hasilkan banyak susu
::: Tidak benar. Ibu menyusu harus cuba untuk makan makanan yang seimbang, tidak perlu minum susu untuk membuat susu sebaliknya mengamalkan pemakanan yang sihat yang normal. Ibu perlu minum mengikut rasa dahaga beliau. Badan ibu tahu jika dia memerlukan lebih banyak cecair, dan memberitahu tubuh, dengan membuat terasa haus.


- Jadi jangan jadikan alasan takut gemuk bila breastfeedkan anak. sebab tak perlu pon makan macam gajah tapi makan je ikut keperluan badan dan diet yang seimbang. Siap ada orang, bila breastfeed makin slim lagi. Lagipon kalori intake untuk ibu menyusu adalah berbeza dengan kalori intake orang yg tak menyusu. Ibu menyusu memang perlu makan sebab kalau tak makan mana nak ada energy. kalau takde energy, stressla, moody la. nak breastfeed xleh stress-stress. nanti susu malu-malu nak keluar. kena la sentiasa happy. Tapi kalau makan boleh happykan anda, apa salahnya makan. kena la berkorban sikit untuk anakkan.


Sumber: Kementerian Kesihatan Malaysia.


So bakal ibu and ibu-ibu yang ada niat nak menyusukan anak dengan SI, jangan mudah terpengaruh dengan mitos-mitos ni semua ye. Cari ilmu yang betul sebelum buat kesimpulan atau menyerah kalah.
Gud luck semua.

No comments: