Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Followers

Monday, December 30, 2013

Berkampung di KPJ Shah Alam

Assalamualaikum.

6 hari aku berkampung di KPJ Shah Alam Seksyen 20.
Afiq dah demam seminggu.
Pg klinik and doc bagi ubat demam, batuk and cairkan kahak.
Bila makan ubat, demam kebah. Then panas balik.
Berulang ulang sampai seminggu.
Hari isnin (23/12/13) get ready nak pg keje macam biasa.
Afiq nampak ok and badan tak panas macam hari hari sebelum.
Papa pergi keje awal sb nak antar Adik n abah ke Putrajaya. 
Adik ada interview untuk posting. (Tak pasti nama interview tu?
Kul 8pg masuk kereta tengok afiq macam tak larat je.
Tapi still teragak agak nak g keje ke tak.
Dah nak sampai sangat rumah pengasuh aku rasa kepala afiq.
Ya allah. Panas sangat.
Terus pusing balik rumah. Aku mesej boss inform aku el.
Kul 10 terus bawak afiq pg klinik. Klinik yg pg sebelum ni tutup.
So pg klinik lain kat jln kebun.
Ya allah doc tu cakap macam berbisik je.
Aku dgr dia ckp nebu, refer spital.
Lepas nebu sekali dia cakap bawak pergi hospital je la. Banyak sgt kahak dia ni. Takut jd infection.
Dia tanya nak gi hospital mana?
After discuss ngan hubby ikut telephone aku decide bawak pg kpj.
Kalau tak warded bayar sendiri.
Kalau kena ward insurance bayar.
Dapat je refer letter terus pg kpj.
Just 3 of us. Aku, afiqah n afiq.

Jumpa paed (Dr. Ling) checked suhu and penafasan.
Time tu suhu afiq 39.4. Penafasan sangat laju.
Bunyi sangat kuat.
Memang kena tahan la. Dignose as acute bronchiolitis.
Before that kena masukkan ubat sab n nebuliser.
Nak masuk ward memang kena tunggu gl letter dari insurance dulu.
Kalau taknak tunggu boleh tapi kena bayar deposit rm2500.
Kalau taknak bayar boleh balik dulu or tunggu kat lobby.
Tapi kalau nak balik kena dapat approval doc and bayar deposit rm400.
Nnt tak pepasal lari balik tak masuk terus. Hehehe.
Disebabkan aku datang dgn tak bawak baju n barang keperluan lain so aku minta balik and bayar deposit.
But dgn syarat dalam tempoh dua jam dah kena ada kat spital for 2nd nebuliser.
Balik packing barang, tunggu en suami saya balik & siap makan dulu baru pergi hospital balik.
Tgh kemas kemas barang, hospital called cakap insurance dah approved.
So moh la kite ke hospital.

First 2nd day afiq kena nebu setiap dua jam sekali.
Macam wrestling nak bagi dia nebu.
Kena kepit tangan kepala.
Ubat jangan cerita la.
Aku ni jenis malas nak panggil nurse tolong pegang.
Tapi berjaya jugak la.
Hari ke-3 dah start nebu tiap empat jam sekali.
Boleh la aku tidur nyenyak sikit.
Hari ke-4 hingga ke hari ke-6 kena buat fisio atau senang cakap sedut kahak.
Menjerit jerit afiq melalak.
Aku memang tak leh tengok.
Kental kental aku pon aku tak sanggup tengok anak wek wek muntah kena jolok wayar dalam mulut ngan hidung.
Hari first je aku pegang afiq.
Dua kali fisio lagi papa dia yang pegang.

Enam hari duk spital memang tepu otak aku.
Afiq pon siap nangis nangis bosan.
Aku bawak main kat playroom and pusing pusing ward.
Masuk je bilik dia dah geleng geleng kepala tak nak duk dalam baby coat.
Papa datang suh berdukung je la.

Aku duk bilik dua katil.
Kebetulan katil sebelah anak kawan en suami.
Nama amsyar juga.
Boleh la sembang sembang citer citer.
Dia masuk lewat sehari dari kitorang.
Rasanya dah keluar kot.
Nanti suh en suami kol kawan dia tanya izzul amsyar dah keluar belum.
Teringat plak kat izzul amsyar yang cute dan pemalu tu.
Orang panggil senyum tapi malu malu.

So enam hari duk hospital, kami kena bayar rm364.40.
Yang selebihnya Insurance company bayar.
Berbaloi juga la ada medical card ni.
Nanti dapat cheque utk enam hari duk ward.
Kira macam tak bayar pape la.
Boleh je nak g hospital kerajaan.
Tapi aku fikir dah ada medical card guna je la kan.
Tak guna rugi plak.

No comments: