Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Followers

Tuesday, October 4, 2011

Apa Yang Boleh Aku Katakan....

Hello friends...

lama kan this blog x update...
actually i have no idea to share with u all..
but today terasa nak menulis...

FYI, i am working with medium local company more than 3 years...
n majority of my colleagues are non-muslim... they all Chinese and Sabahan...
4 of us are the only muslim here...but i have no prob to mingle with them...
they all really nice and respect me as a muslim...
klu diorg tahu kita puasa, they will never eat in front of us...
n if they invited us to lunch with them, they will make sure the restaurant should be HALAL...
n if makanan yang diorg beli xder HALAL, diorg xkan bagi kami makan or sentuh...

hati saya tergerak untuk menulis hari ni disebabkan isu buang bayi kat Gombak semalam. One of my colleague ckp macam ni...
"Tuhan mmg x penah adilkan...org yang nak anak, dia x bagi, tp yang xnak dia bg...saya xpenah buat jahat ngan org tapi kenapa tuhan x adil dengan saya.."...my colleague yg ckp ni Chinese...
saya macam x tau nak ckp apa kan...sb kepercayaan dia ngan kita x sama...
macam agak pelik la bila saya kata kat dia..."tuhan bukan x adil, tapi dia nak uji u jer tuy...nak u sabar...klu u sabar nnt dia bagi la baby kat u...(n saya igt nak tambah, banyak hikmahnyer bersabar ni)...n dia bagi kat org2 yang lom kawen tuy sb nak suh diorg sedar tentang dosa diorg..." tapi lom habis saya ckp dia dah baiknyer potong..."Saya x penah wat jahat ngan org, x penah pukul org..bla bla bla..."

kadang2 saya serba salah berckp dengan non-muslim tentang perkara2 macam ni...sb takut diri saya sendiri tersilap cakap n menyebabkan akidah saya dah terpesong...tuy yg kadang2 x nak ckp apa2 ngan diorg bila berkaitan ngan kepercayaan ni...tp saya respect apa yg diorg ckpkan...sb setiap agama x kira agama apa sekali pon mengajar kita membuat kebaikan dan suh menjauhi kejahatan...n kadang2 saya malu bila kuar berita tentang kes buang bayi n mcm2 lg citer sosial tentang org seagama ngan saya...sb kadang2 diorg ada bertanya saya, kenapa kamu pakai tudung, kenapa ada gak org islam pakai skirt mcm diorg, xpe ke...susah untuk memberi jawapan bg soalan mcm ni...sb silap ckp nnt diorg akan pandang agama islam ni begini dan begitu mengikut pandangan org yang cetek ilmu agama seperti saya...

Kawan2 pnh ke face same situation mcm saya...
saya just nak share my experience slm 3 tahun kerja dlm environment 1 Malaysia ni...
and my boss sgt nice orgnya...he has a lot of knowledge and experience. and x lokek utk ajar ilmu baru pada saya...

No comments: